Idén med FoodFive hade legat och grott i några år innan det blev verklighet. Mina två barn var då 10 och 12 år gamla och jag såg hur alla stressade föräldrar försökte få familjepusslet att gå ihop och fixa bra middagar till familjen. Varför tar vi inte hjälp av barnen, tänkte jag.
 
Matlagningsläger och -kurser för barn blev min affärsidé med målet att efter kursen ska barnen kunna och vilja laga middag hemma en dag i veckan. Dels för att hjälpa till mer, dels för att känna sig behövda och kapabla. Tänk när din 12-åring lagar varje tisdagmiddag, vilken självkänsla det ger barnen.
 
På våra läger lär sig barnen grunderna i köket och olika tekniker. De lär sig även att skriva inköpslista, hålla i ordning, duka trevligt för att sedan kunna avnjuta en god måltid tillsammans. Under lägret fokuserar vi på att laga en varmrätt, men vi gör också smarriga mellanmål som koreansk street toast – man vill ju hänga med i trenderna och samtidigt göra mättande energirik mat. Vi hinner även med roliga experiment och har små tävlingar som råvarukoll, dofttävlingar och den uppskattade äggvispartävlingen. För mig är det jätteviktigt att skapa matglädje och att vi har skoj i köket!
 
Under lägret gör vi ett studiebesök på en restaurang och gästkockar i ett restaurangkök. Vi har besökt Operakällaren, Ulriksdals värdshus och Macellerian.

Annica Karlsson grundare Food Five
Annica Karlsson grundare Food Five

Att locka fler kockar till resturangbranschen var en annan anledning till varför jag startade FoodFive för två år sedan. Det råder ju kockbrist i landet och jag vill väcka intresse för yrket och så ett frö i tidig ålder, i god tid innan gymnasievalet. Så fler vill söka till landets restaurang- och livsmedelsprogram. Jag kontaktade restaurangskolan i Täby för att få hyra in mig där när skolköken ändå står tomma på loven. Elever som går restaurangprogrammet får söka jobb hos mig för att hjälpa mig på mina kurser och läger, de blir fina förebilder för barnen. Det känns häftigt att också kunna bidra till att skapa fler sommarjobb för restaurangeleverna.
 
Nu kan fler barn gå på matlagningsläger hos FoodFive när vi öppnar upp på en ny skola på Kungsholmen. Det känns jättespännande och lite pirrigt att expandera verksamheten. Mer marknadsföring krävs för att nå ännu fler matlagningssugna barn och tonåringar.
 
Mina samarbetspartner är viktiga och jag söker ständigt flera som inser vikten av att mat och hälsa hör ihop. De jag samarbetar med bidrar med bra råvaror och jag utvecklar recept där smakerna kommer till sin rätt. Tillsammans vill vi väcka intresse för matlagning hos barn.

Läs mer FoodFive på www.foodfive.se - kanske du vill hitta samarbeten eller anmäla ditt barn på läger!  
 

Läs hela inlägget »

Säg att ni hittat en bra fotograf som ni klickar med och skickat över en brief. Vad är då en rimlig kostnad för ett jobb? Priset beror såklart på vilka uppdraget och förutsättningar som finns och kan hamna på allt från 5000 till…
 
Fotografens arvode beror också på hur lång erfarenhet hen har. Om fotografen är frilansare, har en agent som ska ha sin cut alternativt om fotografen kommer via tex en reklambyrå.

Timmar
TIMMAR är det som avgör priset och det som är rimligt att det ska ingå är:
1.   Uppstartsmöte
2.   Research och förarbete för att ta fram tex bildmanus (här ligger en stor del av tiden)
3.   Fototiden
4.   Postproduktion av bilderna, dvs redigering (här ligger en stor del av tiden)
5.   Export och leverans av alla de format ni behöver, tryck, digitalt etc.

En annan del som spelar stor roll för priset är ANVÄNDNINGSRÄTTEN. Man köper nämligen inte själva bilden utan man köper användningsrätten av den. Till exempel en bild som ska vara till en printannons som får gå under 1 år i dagspress har ett pris och en bild som ska vara till en kampanj på Instagram under en månad har ett pris. dag blir det dock allt vanligare att kunder vill ha fri användningsrätt, i alla typer av medier i all oändlighet. Så länge det inte är modeller med i bilder brukar det inte vara några problem (det kan nämligen vara känsligt hur mkt deras ansikten får ”vattnas ur”, de kan även vilja ha möjligheten att sälja liknande produkter men från andra varumärken när ett avtal gått ut). Som sagt, allt är möjligt, men det kan påverka priset. Så när ni pratar om med fotografen, fundera och bolla på vilket sätt ni kan och vill återanvända bilderna även i andra situationer.
 
Ovan handlar alltså om arvode till fotografen, utöver det så tillkommer sedan:
 
Rekvisita
Matfotografer och stylister sitter på mycket själva, annars är loppisar och second hand bra.
Utöver själva rekvisitan så behövs även små borstar, pincetter, våtservetter, torkpapper, bomullshandskar etc. Så man kan putsa fingeravtryck på glas, borsta bort små smulor, pensla olja och spreja på vatten för att maten ska se krispig och ärlig ut J
 
Specifik fotoutrustning
Ofta har fotografen det som behövs, men i vissa fall krävs det att man hyr in specialgrejer.
 
Location
Att få möjligheten att låna ett bord på en restaurang innan de öppnar och fota mer lifestyleinspirerat är oftast gratis och kostar bara tiden det tar att komma överens om tid. Att bygga upp en liten mini-studio på kontoret om behovet av enklare produkterbilder är regelbundet kan vara väldigt prisvärt, men ibland behöver man hyra en matfotostudio och de priserna ligger just nu på 7000 - 10 000 sek för en heldag.
 
Stylister
Vissa fotografer stylar allt själva. Om en kock är inblandad står hen ofta för styling av själva maten, men vid större kampanjfotograferingar kan det vara på sin plats att anlita både en matstylist och en set-designer och då tillkommer deras arvoden.
 
Så kostnaden kan uppenbarligen dra iväg, men om ni har en liten budget är mitt tips att säga det direkt till fotografen och gemensamt försöka prata ihop er kring vad som är görbart utifrån förutsättningarna. Det mesta kan skalas både upp och ned och en hel del kan lösas med en gnutta kreativitet.

Nästa gång kommer jag prata lite om hur jag jobbar på set, vilka bilder som kräver en fotograf och vilka bilder man kan ta själv som produktägare/marknadsförare. Samt ge er handfasta och enkla tips på hur ni gör det på bästa sätt.
 
Och skulle ni vid det här laget ha några frågor, tveka inte att höra av er på hej@mariacruseman.se så ska jag försöka hjälpa er.
 
Ha det fint till nästa vecka!
 
/ Maria
 
 

Läs hela inlägget »

När man jobbar med mat och dryck så behöver man som sagt massor av bilder och material som lyfter fram och visualiserar ens produkter på ett aptitligt sätt. Det handlar om allt från bilder till sociala medier, internt presentationsmaterial, säljmaterial till distributörer eller reklam och kommunikation till slutkund.
 
I det här inlägget kommer jag tipsa om vad fotografer vill ha för information från er då en bra brief ger er större chans att få fram ett önskat resultat på allra bästa sätt. 

Brief - Få det att se gott ut!
Det har hänt att jag fått uppdrag med briefen ”få det att se gott ut”, that´s it! Då gäller det att ligga på och tjata för att få all information som behövs för att ta fram ett relevant och framförallt affärsnyttigt förslag och därefter kunna leverera bilder som on point.   
 
För utan en bakgrund och beskrivning är risken att ni bara får ”fina” bilder som varken är relevanta för ert varumärke eller går att använda så som ni önskar. Om man inte hinner eller har möjlighet att göra en ordentligt brief med en AD eller kommunikationsbyrå så är en snabb nulägesanalys bättre än inget - både för er själva och för fotografen. Svara enkelt på vad som ska göras, varför, för vem, var, hur och när? 

  1. Vad är syftet med uppdraget, vad ska bilderna användas till? Sälja, informera, bygga varumärke, lansering etc etc.
  2. Vad är budskapet? Finns det budskap som ska kommuniceras i copy, dela den med fotografen också.
  3.  Vem pratar vi med, hur beter sig målgruppen och finns det någon persona?
  4. I vilka kanaler ska innehållet spridas och när? Vilka format krävs och när är det deadline?
  5. Vilken typ av bild/film/illustrationer förväntas? Visa referensbilder för att ge e nfingervisning om vad som ska uppnås.
  6. Finns det något vi måste förhålla oss till? Exempelvis bildmanér, policys, grafiska riktlinjer, planering, resurser etc)
Med svar på ovan är det mycket lättare att som fotograf säkerställa att man tar fram ett koncept och en idé som matchar er målbild.

Utifrån detta kan man alltså enkelt sätta en bildstil och ta fram ett bildmanus. Fotografen kan då också direkt avgöra om det behövs en AD, stylist, vilken location som krävs etc. Det i sin tur gör att man kan beräkna kostnader och ta fram en tidsplan så man vet att man kan möta leveranskrav. Och angående prisbild, vad är rimligt där?
Det kommer jag tipsa er om i nästa inlägg.

Ha det fint till dess,
Maria

Läs hela inlägget »

Men innan jag går in på min resa, låt mig presentera Amanda Larsson - 21 år och VD för Färsking.
 
Större delen av hennes tonårstid har hon ägnat åt sin kamp för att möjliggöra bättre hälsa för barn och unga. Det började med att hon och hennes klasskompis Calle upptäckte att det inte stod rätt till i flinghyllan. De ställde sig frågan varför all nyttig mat var riktad till vuxna?
Och varför livsmedelsbranschen sätter glada gubbar på den mat som innehåller stora mängder socker och små mängder näring? Jättekonstigt att ingen hade bjudit in barnen i hälsotrenden tyckte dem. Så kunde det ju inte få fortsätta!
 
2014 och 17 år gamla bestämde de sig för att skapa hälsosamma livsmedel som de själva och andra unga skulle gilla. De hade noll kronor på kontot, ingen kunskap om livsmedel eller branschen och inga kontakter. Folk höjde på ögonbrynen åt dem och klappade de på huvudet när de berättade vad dem skulle göra. Amanda och Calle fick höra att det var i princip omöjligt att komma in i storkedjornas sortiment.
 
De misslyckades flera gånger men gav inte upp. Mot alla odds och efter 4 år av blod, svett och tårar lyckades de ta fram två riktigt goda och nyttig granola. I våras krigade de till sig möten på Ica och Axfood och under sommaren meddelade de båda att Färsking fått listningar hos dem och lyckan var total!!
 
I augusti 2018 lanserades Färsking granola i över 400 butiker på Ica, Willys, Hemköp och paradiset. Och antal butiker bara växer. Nu är de uppe i ca 800 st.
Amanda menar att de nu äntligen har grundsättningarna för att faktiskt göra skillnad och ta upp kampen mot livsmedelsjättarna.
 
Och vad har detta med mig och ladies of FMCG att göra?
 
Jo, jag, Johanna skickade in och ansökte om ett av stipendierna för mentorprogram som Ladies of FMCG startade i höstas. Superintressant såklart så jag ansökte och fick en plats!
 
Min mentor blev Erica Bertilsson som jobbar som hållbarhetschef på Arvid Nordqvist.
Under våra träffar så har vi haft mycket fokus på min framtid. Hur vill jag göra framåt, vad är mina drivkrafter och vad är mitt nästa steg i karriären. Vi pratade om fördelar/nackdelar med storföretag vs mindre företag. Matchade dem med min drivkraftsprofil som vi alla adepter och mentorer tagit fram med hjälp av Veronica och Hanna på våra stora träffar. Vad jag brinner för personligen osv. Under tiden hade jag fått erbjudande om olika jobb och vi kom fram till att Färsking var en klockren match för mig. Få vara med att bygga upp något samtidigt kunna göra skillnad och jobba med hälsa. Mycket tack vare större insikt om mig själv och en mentor att bolla idéer med så tog jag steget.
 
Så nu står vi här jag och Amanda. 14 års skillnad men ändå så lika.
Amanda vågade satsa på sin dröm och jag vågade kasta mig ut och göra något nytt i min karriär och lämna det trygga och säkra som jag kom ifrån. Vi är just nu 3 st i Färskings team och många rutinerade investerare. Jag skulle vilja påstå att framtiden är ljus.
 
Hoppas vår berättelse kan vara till inspiration för några att drömma och våga satsa.
Kom ihåg att du och dina drömmar är värda det bästa. Heja alla ladies där ute. Tillsammans kan vi göra skillnad och mitt tips är att ansöka till mentorprogrammet, man vet aldrig vad som kan hända J.
 
Hälsningar
Johanna Scotte och Amanda Larsson
Johanna@farsking.com
Amanda@farsking.com

Läs hela inlägget »

Förr var matfoto mer som produktfoto, man skulle mer eller mindre dokumentera maten på ett ganska dokumentärt sätt rakt upp och ned. Men i och med det ökade intresset för den redaktionella lifestyle-stilen plus Instagrams intåg så började matfotografin förändras och bli mer levande. Helt plötsligt började bilderna stylas med krossade smulor, linnedukar och blomblad etc etc. 
 
Idag kan matfoto se ut nästan hur som helst, men det betyder inte att alla matbilder eller matfotografer passar i alla sammanhang.
 
Om man till exempel hittar en matbloggare som har ett fantastiskt flöde på Instagram så betyder inte det att hen kan fota bilder som passar in i ett varumärkes flöde eller att hen kan ta kommersiella bilder för en reklamkampanj. Det betyder inte heller att en begåvad, men konstnärligt inriktad fotograf kan förstå eller vill jobba med en brief för reklambilder.
 
En kommersiell matfotograf ska däremot kunna behärska, mer eller mindre alla stilar då de jobbar på uppdrag och de ska kunna identifiera behovet utifrån given brief (mer om det i nästa inlägg!). Handlar det om pressbilder så ska de kunna hitta ett bildspråk som passar de titlar som ni ska pitcha till, är det reklamkampanj så måste de kunna samarbeta utan prestige med en AD och ta bilder med utrymme för tex copy. Ska bilderna användas i SoMe, presentationsmaterial eller i en generell bildbank så bör en kommersiell fotograf veta vad som krävs och se till att få tillgång till all information hen behöver för att kunna leverera bilder som stärker varumärket, säljer eller inspirerar. 
 
Det är få fotografer som är anställda idag, utan de flesta är frilansare alternativt frilansare med agent. Agenturer tar alltid en avgift så det valet kan vara dyrare, men de hjälper också er att hitta rätt person för uppdraget. Helt frilansande fotografer hittar man främst genom kontakter och på tex instagram. Man kan också gå via Svenska Fotografers Förbunds hemsida, där hittar man även information om rekommenderade prissättningar etc. 

Vilka fler kan vi behöva anlita utöver fotografen?
Vid en större kampanjfotografering av mat och dryck behövs utöver en fotograf först och främst en AD som sätter konceptet för bilden utifrån kampanjens syfte, fotografen har ibland även med sig en assistent plus ljustekniker, beroende på om det är en stor produktion. Utöver det så behövs en kock som lagar maten, sen har man ibland även en matstylist som stylar mate. Man kan även behöva en set designer som ser till att själva settingen runt maten ser ut som den ska – det vill säga en person som har ansvar för att få  fram rätt glas, ljusstakar, fixar blomsterarrangemang och fixar fram rätt bord.
 
Vid många mindre plåtningar idag och framförallt för SoMe så sitter samma person på flera av dessa kunskaper och beroende på budget och uppdrag så kan teamet både skalas upp och ner. Vid mindre kampanjer där budgeten räcker till högst 1-2 personer är det superviktigt att man stämmer av att fotografen själv kan komma på bra recept, laga och styla mat samt se till att bildstilen går i linje med varumärkets bildmanér.
 
Nästa gång kommer vi prata om vad som bör ingå i en brief för att fotografen alternativt ni själva ska kunna arbeta fram bilder som verkligen går att används så som ni vill. Vi ses då!

Läs hela inlägget »

Under våren kommer jag blogga här på Ladies FMGC och guida er till att bli ännu bättre beställare av matfoto. 

Det jag kommer prata om i de olika inläggen är: 
  • Hur hittar man rätt fotograf? 
  • Briefen med stort B 
  • Prissättning
  • Hur går det till på ett set?
  • Och sen då? Hur återanvänder man bilderna på bästa sätt?

Vem är jag?  
Jag heter Maria Cruseman och arbetar som kommersiell fotograf och AD. Jag fotar väldigt mycket mat och dryck, det innebär konkret att jag hjälper mina kunder att skapa visuell kommunikation som ger effekt (plus att jag får smaka på en hel del godsaker). Mina uppdrag variera, och ibland är jag med från start där vi sätter idé och skapar konceptet för hela den visuella kommunikationen och ibland kommer jag in som underleverantör för enbart foto där bildmanér och kampanjplan redan är klar.  

Eftersom jag kommer från reklamvärlden och har en bakgrund som AD och grafisk formgivare så har jag också förståelse för hur bilden sedan ska användas. Oavsett om bilderna ska ut på reklampelare med utrymme för copy, pitchas till journalist tillsammans med pressreleaser och måste andas lifestyle eller om de behöver vara mer generella för att funka till löpande content i SoMe så kommer jag hjälpa er att ta fram en bra strategi för detta och förklara hur bilder kan få mer än ett användningsområde. Jag kommer försöka lägga det här både högt och lågt, så att alla ska kunna hitta några guldkorn att ta med sig.
 
Nästa gång kommer vi prata om hur man hittar rätt fotograf.
Så häng med de närmsta veckorna, det kommer bli kul!

Läs hela inlägget »

Den 7 mars höll vi på Beatly ett event om Influencer Marketing, en media kanal som för all framtid har förändrat sättet vi konsumerar och tar del av information och därmed också hur vi blir påverkade inför ett köp. Vi litar idag mer på personer än etablerade medier och vänder oss i större utsträckning till Influencers för att ta del av det senaste, både på gott och ont.
Detta påverkar såklart dig som marknadsförare när du vill nå ut med din produkt eller tjänst. då traditionella medier är inte längre lika effektfulla allt eftersom vi utsätts för mer brusiga miljöer och framförallt i den digitala världen.
 
Större delen av vår digitala konsumtion spenderar vi på social medier och den plattform som ökar mest i användade i alla åldrar är Instagram. Plattformen älskas inte bara av oss användare, även Influencers föredrar plattformen framför andra för att kommunicera och interagera med sina följare.
Youtube, Facebook, Pintrest, LinkedIn,Snapchat, TicToc,Twitter mfl är exempel på andra plattformar där du kan använda Influencers i kommersiella syften, valet av en eller flera plattformar beror på vilken målgrupp du vill nå och syftet med din kommunikation.
 
Men vad är egentligen en Influencer?
En Influencer är en person som har inflytande på en följarskara större än sin vänskapskrets, som verkar i egen kanal men kan även användas i andras kanaler. Antalet följare (potentiell räckvidd)kan vara en fingervisning på hur mycket inflytande personen har i sin nisch, men antalet följare är absolut inte detsamma som att det är en bra Influencer för ditt ändamål, flera parametrar spelar in och engagerade följare är många gånger bättre än antalet följare.
För att räkna ut engagemanget tar man antal likes+kommentarer och delar på följarantalet, nedan är en tabell som visar ex på snitt eng rate som ger en fingervisning på vad som är en bra rate i förhållande till antalet följare.
 
 
Antal följare                 Eng rate
5.000 - 10.000              5,5%
10.000 - 20.000            4,3%
20.000 - 30.000            4,1%
30.000 - 50.000            4,0%
50.000 - 100.000          4,0%
100.000 - 250.000        3,6%
250.000 - 500.000        3,55%
 
 
Hur vet man då att en Influencer har följarna som man vill påverka? Antingen kan man själv be Influencers skicka skärmdumpar på sin demografidata eller ta hjälp av en byrå. På Beatly använder vi oss av tredje parts data för att få ut nedan demografi, men vi kombinerar också demografidatan med datan vi får från trafiken Influencern har genererat i tidigare kampanjer (vi har gjort över 12.000) Kombinationen av dessa parametrar utgör grunden för att få rätt förutsättningar till en lyckad matchning och därmed ett lyckat samarbete.

Summeringsvis så är min slutsats efter att ha jobbat med Influencer marketing på publicist och säljsidan i 4 år.
Det finns otroligt många "sanningar" kring Influencer marketing och jag tror tyvärr inte att det kommer att bli enklare framöver att köpa Influencer marketing då kanalen består av människor som är i konstant rörelse och påverkar också vilka som är deras följare. Företag måste också våga släppa kontrollen mer för att nyttja Influencers trovärdighet hela vägen, och där har många en lång väg kvar i omställningen för hur köpt media ska köpas.
 
En byrå med personer som har lång erfarenhet av att jobba med Influencers och som har en plattform där data samlas i realtid underlättar i alla fall arbetet. Miitt råd är att inledningsvis ta hjälp av en byrå som har tillgång till data och dessutom goda relationer med flera Influencers för att skapa bäst förutsättningar inför ett lyckat samarbete.
 
 
Villl du veta mer? Connecta gärna med mig på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/anna-rosencrantz-2b43543b/  eller maila om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med era utmaningar, ta fram kreativa koncept och matcha er med rätt Influencers anna.rosencrantz@beatly.com

Läs hela inlägget »

Upplever du att konkurrensen inom FMCG har hårdnat? Är pressen stor i organisationen att snabbt få fram nya produkter? Har det hänt att lanseringar som du och dina kollegor har jobbat hårt för inte riktigt blev så lyckade som ni hoppats på? I så fall är du inte ensam. 75% av alla produktlanseringar inom FMCG har en livslängd kortare än ett år. Tänk bara på hur mycket tid och pengar som alla dessa felsatsningar kostar varje år totalt i hela branschen!

De goda nyheterna är att det finns kunskap och användbara verktyg som ökar sannolikheten att lyckas med produktlanseringen.

I vår kommer Ladies of FMCG att erbjuda sina medlemmar utbildningen ”Insiktsdriven Innovation”.  Vi som utbildar heter Cecilia Platzack och Jasmin Fransson, innovationskonsulter inom Kantar Sifo. Vårt uppdrag är att hjälpa företag att produktutveckla och innovera för att möta morgondagens konsumenter. Under årens lopp har vi hjälpt många FMCG-företag att satsa på rätt idéer och utveckla framgångsrika produkter som träffar rätt hos konsumenterna.

Under tre tillfällen går vi igenom några kraftfulla verktyg som hjälper dig att ta bättre beslut och förfina dina kunskaper när det gäller produktutveckling och innovationsarbete inom FMCG.

Vi kommer att utgå från våra tre grundregler som alla innovationer (minst) måste uppfylla för att lyckas på marknaden:
1. Lösa ett problem eller en utmaning
2. Ha en väldefinierad målgrupp
3. Ligga i linje med varumärkets position

Dessutom måste timingen vara rätt. 

Baserat på dessa grundregler, får du lära dig hur du säkerställer att ni utgår från konsumenternas verkliga behov, hur du bygger koncept som övertygar och hur du kan gå tillväga när du ska ta beslut kring pris, design och förpackning. Dessutom får du möjlighet att diskutera med andra som har liknande utmaningar som du och höra hur de tänker och gör.   

Connecta gärna med oss på LinkedIn redan nu! Och så hoppas vi att vi ses under utbildningstillfällena under våren!
Jasmin Fransson & Cecilia Platzack
 

Läs hela inlägget »

Nu tar vi fram Ladies Career Index, en undersökning av vad kvinnor i branschen värdesätter hos sina arbetsgivare och vilka företag de rekommenderar! 

Vi startade Ladies of FMCG jan 2018 eftersom vi saknat ett relevant, intressant, givande nätverk i för kvinnor branschen. Idag är vi  över 1200 medlemmar. 
 
Vår ambition är att skapa ett givande, ambitiöst och roligt nätverk, där vi ger olika möjligheter att utbyta kunskap, erfarenheter, diskutera karriärmöjligheter och skapa kontakter för framtiden.
 
Vår tro är att genom att peppa kvinnor, lyfta förebilder och skapa forum där vi kan bli varandras sparringpartners ska vi stärka kvinnor i och på så vis få fler kvinnor på nyckelpositioner inom FMCG och bidra till en mer jämställd bransch.
 
Samtidigt är vi övertygande om att för att skapa karriärlycka behöver vi ha arbetsplatser i branschen som är attraktiva och som erbjuder det som kvinnor värdesätter.
 
Men vad är det och hur ser nuläget ut inom FMCG?

Idag finns det ingen liknande undersökning och därför har vi, i samarbete med Market Direction, tagit fram Ladies Career Index där kvinnor inom FMCG kommer ges möjlighet att betygsätta sina arbetsgivare.
 
Vi kommer undersöka vilka bolag inom FMCG som kvinnor rekommenderar, vad de värdesätter hos sina arbetsgivare och vad de vill se utvecklas. Syftet är ta reda på vad som skapar karriärlycka och attraktivitet i branschen. 
 
Ladies Career Index kommer skickas ut till alla medlemmar i Ladies of FMCG i början av mars, undersökningen är anonym och vi kommer presentera resultatet under våren 2019.
 
Följ med och ta nästa steg för karriärlycka inom FMCG!
 

Läs hela inlägget »

Vi tar vara på vår historia – kunskap sedan antiken. Och jag har valt att vara karriärlycklig!
 
Förmånen att få vara både mentor och professionell coach och till och med mentorcoach, gör mig karriärlycklig!
Begreppen av rollerna blandas ofta ihop, upplever jag. Det kanske inte är så viktigt tänker många. Men för mig, som arbetar med detta professionellt, är det viktigt att säkerställa syftet, behovet och målet.
Jag drivs av samarbetet tillsammans med mina adepter och klienter, där jag  vill få till en tankeväckande och kreativ process som inspirerar till att maximera sin personliga och professionella potential. Min drivkraft ligger i att jobba för ett mänskligt arbetsliv, där kraften i människor tas tillvara.

Som mentor, har jag förmånen att dela med mig av mina erfarenheter, ge råd, feedback och vara bollplank. Det fantastiska är att både mentor och adept lär av varandra. Det är en utvecklingsresa för båda parter. I mentorskapet glädjs jag över att jag själv får dela med mig av mina erfarenheter, diskutera dessa och olika vägval jag har gjort. Och om jag fick göra om vissa saker – hade jag med mina nya erfarenheter och lärdomar, kanske gjort på ett annat vis idag. Och just detta kan jag dela med mig av. Vad min adept sedan väljer att göra, är givetvis inte givet. Men med lite fler perspektiv, insikter och tanknar – kan min adept gå in i sina utmaningar mer grundand och med ett större mod.  I organisationer som jag jobbar i och med, är jag långt ifrån expert inom branschen som mina adepter jobbar i. Jag kan dock ta med mig erfarenheter från andra branscher och organisationer. Jag har ofta ett mentorskap inom ledarskap och här ser jag en styrka i att ha erfarenheter från olika branscher. Perspektiv från mogna och mer omogna branscher. Tjänstesektorn och produktion. Branscher som har medarbetare över fem generationer eller start ups. Riktigt spännande att diskutera skillnader och utmaningar, men också hur man kan dra nytta av olikheter.

Ordet mentor kommer från antiken och berättelsen om Odysseus. Han skulle ut på resa och bad sin gode vän Mentor att ”ta hand om min son och lär honom allt du vet”. Under resans gång var det dock istället gudinnan Athena som tog över mentorskapet och vägledde sonen under resan. Så den första mentorn var således faktiskt en kvinna!
Som professionell coach jobbar jag alltid med utgångspunkten i att individen är expert i hans eller hennes liv och arbete. Som professionell ICF coach (International Certified Coach) använder jag mig av tredje generationen av coaching – Den transformerande, där jag alltid coachar individen och inte ämnet. Vilket man mycket väl kan fokusera på i ett mentorskap.
I coachingen använder jag ofta en modell vi kallar Vulkanen, för att synliggöra hur jag arbetar med motivation och drivkrafter. 
Här får man individen att bli medveten om olika mönster och sidor som hämmar på ett eller annat sätt. Det skapar nya perspektiv genom att se saker på ett nytt sätt och aktiverar nya tankar, känslor och beteenden som för individen till målet och den transformeringen vi vill uppnå. 

Min övertygelse är att för att få kraft i transformering behöver man landa i sina egna värderingar och se hur de matchar sin omgivning innan man tar nästa steg. Vi ser till att det blir äkta.

Att ta tillvara på och använda sig av sina talanger i olika sammanhang är avgörande för att lösa uppgifter på ett bra sätt. Vilken av våra talanger passar bäst för att nå framgång i en viss situation.   

Mitt bästa JAG; Vem är jag då? Vad behöver jag göra för att vara den personen jag vill vara?
Genom att gå jobba med talanger, värderingar och mitt bästa jag får man en grym grund att stå på. Om allt är möjligt hur är det då? Vem är jag då? Vilka andra får glädje av att jag är här? Svaret på dessa frågor ökar drivkraft och motivation till förändring, utveckling och måluppfyllelse.

I ett mentorskap, kan jag och min adept komma överens om att vi lägger in även coaching. Vi kommer överens om en mentorcoaching. I denna roll finns utrymme för både mentorskap, där jag är ett bollplank, delar med mig av erfarenheter och ger råd blandad med övningar ur min verktygslåda inom coachingen. I mitt mentorskap inom mentorprogrammet Ladies of FMCG, har jag och min adept Ebba Prejer, tillsammans valt att lägga in en coachande delar. Vi har jobbat med modellen Vulkanen. Detta kopplat till mentorrollen, har för oss blivit mycket lyckat.

I både mentorskap och coaching är det viktigt att ha ett nuläge och ett önskat läge. En tydlig målbild. Mentorskap och coaching har många likheter men också, en hel del skillnader. En mentor är mer av en expert på något en adept vill blir bättre på, medan en coach är expert på att ställa frågor. Ett mentorskap kan vara mer av ett hedersuppdrag medan coaching är en profession. Jag skulle ändå säga att ”frågan” är det viktigaste verktyget i båda. Och båda rollerna har utveckling som högre syfte.

Ladies of FMCG, branschens första kvinnliga nätverk – gör ett grymt arbete i att driva ett mentorprogram. Utveckling på hög nivå, där både adepter och mentorer får förmånen att utvecklas, dela erfarenheter och skapa viktiga nätverk i en spännande bransch. Ett gäng gudinnor likt Athena, som ”lär våra adepter allt vi kan”. Jag är otroligt stolt och tacksam över att få vara en av dessa i Sveriges bästa mentorprogram!
 
Linda Ekendahl
Prosperity AB
Organisationskonsult, Professionell Mentor och Coach

Läs hela inlägget »