Ladies Career Index

Med nätverket Ladies of FMCG vill vi vara med och skapa hållbara karriärer för fler och att så många som möjligt upplever karriärlycka.

För att undersöka hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet har vi skapat Ladies Career Index som ska granska vad kvinnor inom FMCG värdesätter hos sin arbetsgivare och vilka företag de rekommenderar. Med över 300 svaranden från fler än 70 företag visar årets resultat att 43 % anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 % är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

Ladies Career Index, som vi genomfört i samarbete med MarketDirection, baseras på lojalitetsmetodiken bakom Net Promotor Score (NPS). Det visar sig att lojaliteten är som högst bland kvinnor i åldern 51–60 år samt bland nyanställda som arbetat på företaget i mindre än ett år. Efter endast ett års anställning sjunker resultaten avsevärt, för att därefter öka igen efter anställningar längre än fem år.

Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig.  
 
Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare. Det finns ett tydligt ett behov av att stärka chefers förmåga att ge kontinuerlig feedback samt att många efterfrågar bättre tillgång till kompetensutveckling.
 
Vi ser en tydlig korrelation mellan viljan att rekommendera sin arbetsgivare och tillgång till kontinuerlig coaching från närmaste chef. Vårt medskick till branschen är därför att inte underskatta vikten av ständiga utvecklingsmöten även flera år in i anställningen, samt att bygga upp en kultur där feedback och återkoppling blir en del av vardagsdialogen mellan chef och medarbetare.
 
Om Ladies Career Index:
 
-       Utförs i samarbete mellan nätverket Ladies of FMCG och MarketDirection
-       Undersökningen grundar sig på Employee Net Promotor Score (E-NPS), en förlängd arm av Net Promotor Score som mäter kundlojalitet och är utvecklad av Fred Reichheld, Bain & Co och Satmetrix
-       Värdet bygger på frågan hur troligt det är att personen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller bekant och svaranden delas därefter upp i vad forskarna bakom processen kallar för Negativa, Passiva och Ambassadörer.
-       Respondenterna i denna undersökning består av 300 tjänstekvinnor från över 70 arbetsgivare i livsmedelsbranschen, dagligvarubranschen och Food Service.
 
*) MarketDirection är nordens ledande NPS konsulter med mångårig erfarenhet av NPS projekt. Vi är helhetsleverantör av NPS-program och driver dessa program både utifrån medarbetar- och kundperspektiv. Några av våra kunder är HL Display, Tiger of Sweden, Stureplansgruppen, Vapiano, Cmore, Verisure, UNICEF med flera.
För mer information om oss och eNPS-program kontakta johan@marketdirection.se

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-