Hur går det till på set?

Om man delar upp bilder till SoMe i två väldigt grova delar har man de som hör till kampanjer och bygger varumärke och de som hör till bulkbilder för att kunna hålla målgrupp nyfiken och intresserad under tiden då man bara vill dokumentera produkten vardag. Bilder som hör till kampanjer och varumärkes byggande ska alltid tas av en fotograf tycker jag. Det beror på att man oftast har investerat så mycket i produkten och marknadsföringen att det är dumsnålt om man faller på målsnöret med den visuella kommunikationen. Men dag- till dagbilder som mer dokumenterar bolaget/produkten kan vara mer personliga och interna. Det är fortfarande viktigt att bilden följer det bildmanér som byggts upp för att förstärka varumärkets värden.

3 saker som enkelt gör en bild proffsigare i SoMe är:
 

  • Ljuset

Ljuset ska alltid komma bakifrån alteternativt från sidan vid mat och dryckesfoto. Det är helt enkelt för att man annars kan få oönskade blänk i ytor som förvirrar och gör att maten/drycken ser mindre aptitlig ut. Tänk också på att ljuset ska vara mjukt, vid för hårda kontraster försvinner färger in i ljus och mörker så backa gärna in i skuggan eller sätt ett vitt paraply över objektet om stark ljus inte går att undvika.
 

  • Bakgrunden

Bakgrunden ska vara lugn, det vill säga gå i enhetliga färger och så mycket som möjligt rensad på störande moment.
 

  • Närbild

Våga gå nära objektet. Idag följer vi ofta varumärken på mobilen och om ditt objekt är en liten detalj så kommer den bli ännu mindre på skärmen. Låt det du fotar få ta plats.

Utrustning foto
Den bästa kameran är den kameran man har med sig ;) Och oftast så är det mobilen, vilka idag kan ge fantastiska resultat. Hittar du ett bra ljus, en lugn bakgrund och kan gå nära så kan du få till jättebra bilder för framförallt Story och de mest snabbrörliga kanalerna. Speciellt om du är en glad amatörfotograf.
 
När mer kontrollerade bilder behövs och jag som professionell fotograf jobbar med mina kunder har jag med mig kamera, 2-3 objektiv, stativ, blixtrar, ljusformare med mera. Det är vid förarbetet som man avgör vilken typ av utrustning som behövs. Ska bilden andas sommarljus, murrig höst, disco med blårosa toner etc etc.
 
Utrustning set-design
På set behöver man till att börja med ytor! Det kan vara bord, bakplåtar, mattor, färgglada pappersark, skärbrädor, målade bakgrunder etc. Sen kommer porslin, dukar, servetter, blommor, glas, vaser, karotter etc etc. Allt ska ligga i linje med plåtningens syfte. En sommardryck kanske funkar med loppisfyndade glas på en terrass fylld med blommor, medan en varmkorv gör sig bättre i en helt annan setting. Det beror helt på vilken typ av berättelse man vill bjuda in till.
 
Utrustning matstyling
Pincett, smör & rapsolja spray, ansiktsvatten på spray, penslar, häftmassa, hushållspapper och våtservetter är det basgrejer som jag alltid har med. Med dem kan jag förstärka, fräscha till, flytta runt små detaljer om man måste.
 
Det här skiljer sig såklart åt från plåtning till plåtning men det jag ALLTID har med mig är en microfiberduk så man lätt kan putsa bort störande fläckar och fingeravtryck.
 
Men viktigast är som sagt bildmanuset, det ska innehålla skisser eller beskrivningar på respektive bild, innehåll och måsten som tex. loggan vänd mot kameran, alltid en gul blomma i bild, kork kvar på flaskan etc etc. Har man ett bra samarbete och bra dialog ihop med sin kund/fotograf så kan det bli hur bra som helst och framförallt kul. Inget går så bra ihop som mat och skratt!
 
Nu börjar vi närma oss slutet på den här bloggsviten och nästa gång kommer jag avrunda med några tips kring hur man kan använda bilder på olika sätt i olika medier och kanaler så de får ett längre liv.
 
Ha det fint så länge,
Maria

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-