Prissättning

Säg att ni hittat en bra fotograf som ni klickar med och skickat över en brief. Vad är då en rimlig kostnad för ett jobb? Priset beror såklart på vilka uppdraget och förutsättningar som finns och kan hamna på allt från 5000 till…
 
Fotografens arvode beror också på hur lång erfarenhet hen har. Om fotografen är frilansare, har en agent som ska ha sin cut alternativt om fotografen kommer via tex en reklambyrå.

Timmar
TIMMAR är det som avgör priset och det som är rimligt att det ska ingå är:
1.   Uppstartsmöte
2.   Research och förarbete för att ta fram tex bildmanus (här ligger en stor del av tiden)
3.   Fototiden
4.   Postproduktion av bilderna, dvs redigering (här ligger en stor del av tiden)
5.   Export och leverans av alla de format ni behöver, tryck, digitalt etc.

En annan del som spelar stor roll för priset är ANVÄNDNINGSRÄTTEN. Man köper nämligen inte själva bilden utan man köper användningsrätten av den. Till exempel en bild som ska vara till en printannons som får gå under 1 år i dagspress har ett pris och en bild som ska vara till en kampanj på Instagram under en månad har ett pris. dag blir det dock allt vanligare att kunder vill ha fri användningsrätt, i alla typer av medier i all oändlighet. Så länge det inte är modeller med i bilder brukar det inte vara några problem (det kan nämligen vara känsligt hur mkt deras ansikten får ”vattnas ur”, de kan även vilja ha möjligheten att sälja liknande produkter men från andra varumärken när ett avtal gått ut). Som sagt, allt är möjligt, men det kan påverka priset. Så när ni pratar om med fotografen, fundera och bolla på vilket sätt ni kan och vill återanvända bilderna även i andra situationer.
 
Ovan handlar alltså om arvode till fotografen, utöver det så tillkommer sedan:
 
Rekvisita
Matfotografer och stylister sitter på mycket själva, annars är loppisar och second hand bra.
Utöver själva rekvisitan så behövs även små borstar, pincetter, våtservetter, torkpapper, bomullshandskar etc. Så man kan putsa fingeravtryck på glas, borsta bort små smulor, pensla olja och spreja på vatten för att maten ska se krispig och ärlig ut J
 
Specifik fotoutrustning
Ofta har fotografen det som behövs, men i vissa fall krävs det att man hyr in specialgrejer.
 
Location
Att få möjligheten att låna ett bord på en restaurang innan de öppnar och fota mer lifestyleinspirerat är oftast gratis och kostar bara tiden det tar att komma överens om tid. Att bygga upp en liten mini-studio på kontoret om behovet av enklare produkterbilder är regelbundet kan vara väldigt prisvärt, men ibland behöver man hyra en matfotostudio och de priserna ligger just nu på 7000 - 10 000 sek för en heldag.
 
Stylister
Vissa fotografer stylar allt själva. Om en kock är inblandad står hen ofta för styling av själva maten, men vid större kampanjfotograferingar kan det vara på sin plats att anlita både en matstylist och en set-designer och då tillkommer deras arvoden.
 
Så kostnaden kan uppenbarligen dra iväg, men om ni har en liten budget är mitt tips att säga det direkt till fotografen och gemensamt försöka prata ihop er kring vad som är görbart utifrån förutsättningarna. Det mesta kan skalas både upp och ned och en hel del kan lösas med en gnutta kreativitet.

Nästa gång kommer jag prata lite om hur jag jobbar på set, vilka bilder som kräver en fotograf och vilka bilder man kan ta själv som produktägare/marknadsförare. Samt ge er handfasta och enkla tips på hur ni gör det på bästa sätt.
 
Och skulle ni vid det här laget ha några frågor, tveka inte att höra av er på hej@mariacruseman.se så ska jag försöka hjälpa er.
 
Ha det fint till nästa vecka!
 
/ Maria
 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-