Briefen med stort B

När man jobbar med mat och dryck så behöver man som sagt massor av bilder och material som lyfter fram och visualiserar ens produkter på ett aptitligt sätt. Det handlar om allt från bilder till sociala medier, internt presentationsmaterial, säljmaterial till distributörer eller reklam och kommunikation till slutkund.
 
I det här inlägget kommer jag tipsa om vad fotografer vill ha för information från er då en bra brief ger er större chans att få fram ett önskat resultat på allra bästa sätt. 

Brief - Få det att se gott ut!
Det har hänt att jag fått uppdrag med briefen ”få det att se gott ut”, that´s it! Då gäller det att ligga på och tjata för att få all information som behövs för att ta fram ett relevant och framförallt affärsnyttigt förslag och därefter kunna leverera bilder som on point.   
 
För utan en bakgrund och beskrivning är risken att ni bara får ”fina” bilder som varken är relevanta för ert varumärke eller går att använda så som ni önskar. Om man inte hinner eller har möjlighet att göra en ordentligt brief med en AD eller kommunikationsbyrå så är en snabb nulägesanalys bättre än inget - både för er själva och för fotografen. Svara enkelt på vad som ska göras, varför, för vem, var, hur och när? 

  1. Vad är syftet med uppdraget, vad ska bilderna användas till? Sälja, informera, bygga varumärke, lansering etc etc.
  2. Vad är budskapet? Finns det budskap som ska kommuniceras i copy, dela den med fotografen också.
  3.  Vem pratar vi med, hur beter sig målgruppen och finns det någon persona?
  4. I vilka kanaler ska innehållet spridas och när? Vilka format krävs och när är det deadline?
  5. Vilken typ av bild/film/illustrationer förväntas? Visa referensbilder för att ge e nfingervisning om vad som ska uppnås.
  6. Finns det något vi måste förhålla oss till? Exempelvis bildmanér, policys, grafiska riktlinjer, planering, resurser etc)
Med svar på ovan är det mycket lättare att som fotograf säkerställa att man tar fram ett koncept och en idé som matchar er målbild.

Utifrån detta kan man alltså enkelt sätta en bildstil och ta fram ett bildmanus. Fotografen kan då också direkt avgöra om det behövs en AD, stylist, vilken location som krävs etc. Det i sin tur gör att man kan beräkna kostnader och ta fram en tidsplan så man vet att man kan möta leveranskrav. Och angående prisbild, vad är rimligt där?
Det kommer jag tipsa er om i nästa inlägg.

Ha det fint till dess,
Maria

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-