Hur hittar man rätt fotograf?

Förr var matfoto mer som produktfoto, man skulle mer eller mindre dokumentera maten på ett ganska dokumentärt sätt rakt upp och ned. Men i och med det ökade intresset för den redaktionella lifestyle-stilen plus Instagrams intåg så började matfotografin förändras och bli mer levande. Helt plötsligt började bilderna stylas med krossade smulor, linnedukar och blomblad etc etc. 
 
Idag kan matfoto se ut nästan hur som helst, men det betyder inte att alla matbilder eller matfotografer passar i alla sammanhang.
 
Om man till exempel hittar en matbloggare som har ett fantastiskt flöde på Instagram så betyder inte det att hen kan fota bilder som passar in i ett varumärkes flöde eller att hen kan ta kommersiella bilder för en reklamkampanj. Det betyder inte heller att en begåvad, men konstnärligt inriktad fotograf kan förstå eller vill jobba med en brief för reklambilder.
 
En kommersiell matfotograf ska däremot kunna behärska, mer eller mindre alla stilar då de jobbar på uppdrag och de ska kunna identifiera behovet utifrån given brief (mer om det i nästa inlägg!). Handlar det om pressbilder så ska de kunna hitta ett bildspråk som passar de titlar som ni ska pitcha till, är det reklamkampanj så måste de kunna samarbeta utan prestige med en AD och ta bilder med utrymme för tex copy. Ska bilderna användas i SoMe, presentationsmaterial eller i en generell bildbank så bör en kommersiell fotograf veta vad som krävs och se till att få tillgång till all information hen behöver för att kunna leverera bilder som stärker varumärket, säljer eller inspirerar. 
 
Det är få fotografer som är anställda idag, utan de flesta är frilansare alternativt frilansare med agent. Agenturer tar alltid en avgift så det valet kan vara dyrare, men de hjälper också er att hitta rätt person för uppdraget. Helt frilansande fotografer hittar man främst genom kontakter och på tex instagram. Man kan också gå via Svenska Fotografers Förbunds hemsida, där hittar man även information om rekommenderade prissättningar etc. 

Vilka fler kan vi behöva anlita utöver fotografen?
Vid en större kampanjfotografering av mat och dryck behövs utöver en fotograf först och främst en AD som sätter konceptet för bilden utifrån kampanjens syfte, fotografen har ibland även med sig en assistent plus ljustekniker, beroende på om det är en stor produktion. Utöver det så behövs en kock som lagar maten, sen har man ibland även en matstylist som stylar mate. Man kan även behöva en set designer som ser till att själva settingen runt maten ser ut som den ska – det vill säga en person som har ansvar för att få  fram rätt glas, ljusstakar, fixar blomsterarrangemang och fixar fram rätt bord.
 
Vid många mindre plåtningar idag och framförallt för SoMe så sitter samma person på flera av dessa kunskaper och beroende på budget och uppdrag så kan teamet både skalas upp och ner. Vid mindre kampanjer där budgeten räcker till högst 1-2 personer är det superviktigt att man stämmer av att fotografen själv kan komma på bra recept, laga och styla mat samt se till att bildstilen går i linje med varumärkets bildmanér.
 
Nästa gång kommer vi prata om vad som bör ingå i en brief för att fotografen alternativt ni själva ska kunna arbeta fram bilder som verkligen går att används så som ni vill. Vi ses då!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-