INFLUENCER MARKETING

Den 7 mars höll vi på Beatly ett event om Influencer Marketing, en media kanal som för all framtid har förändrat sättet vi konsumerar och tar del av information och därmed också hur vi blir påverkade inför ett köp. Vi litar idag mer på personer än etablerade medier och vänder oss i större utsträckning till Influencers för att ta del av det senaste, både på gott och ont.
Detta påverkar såklart dig som marknadsförare när du vill nå ut med din produkt eller tjänst. då traditionella medier är inte längre lika effektfulla allt eftersom vi utsätts för mer brusiga miljöer och framförallt i den digitala världen.
 
Större delen av vår digitala konsumtion spenderar vi på social medier och den plattform som ökar mest i användade i alla åldrar är Instagram. Plattformen älskas inte bara av oss användare, även Influencers föredrar plattformen framför andra för att kommunicera och interagera med sina följare.
Youtube, Facebook, Pintrest, LinkedIn,Snapchat, TicToc,Twitter mfl är exempel på andra plattformar där du kan använda Influencers i kommersiella syften, valet av en eller flera plattformar beror på vilken målgrupp du vill nå och syftet med din kommunikation.
 
Men vad är egentligen en Influencer?
En Influencer är en person som har inflytande på en följarskara större än sin vänskapskrets, som verkar i egen kanal men kan även användas i andras kanaler. Antalet följare (potentiell räckvidd)kan vara en fingervisning på hur mycket inflytande personen har i sin nisch, men antalet följare är absolut inte detsamma som att det är en bra Influencer för ditt ändamål, flera parametrar spelar in och engagerade följare är många gånger bättre än antalet följare.
För att räkna ut engagemanget tar man antal likes+kommentarer och delar på följarantalet, nedan är en tabell som visar ex på snitt eng rate som ger en fingervisning på vad som är en bra rate i förhållande till antalet följare.
 
 
Antal följare                 Eng rate
5.000 - 10.000              5,5%
10.000 - 20.000            4,3%
20.000 - 30.000            4,1%
30.000 - 50.000            4,0%
50.000 - 100.000          4,0%
100.000 - 250.000        3,6%
250.000 - 500.000        3,55%
 
 
Hur vet man då att en Influencer har följarna som man vill påverka? Antingen kan man själv be Influencers skicka skärmdumpar på sin demografidata eller ta hjälp av en byrå. På Beatly använder vi oss av tredje parts data för att få ut nedan demografi, men vi kombinerar också demografidatan med datan vi får från trafiken Influencern har genererat i tidigare kampanjer (vi har gjort över 12.000) Kombinationen av dessa parametrar utgör grunden för att få rätt förutsättningar till en lyckad matchning och därmed ett lyckat samarbete.

Summeringsvis så är min slutsats efter att ha jobbat med Influencer marketing på publicist och säljsidan i 4 år.
Det finns otroligt många "sanningar" kring Influencer marketing och jag tror tyvärr inte att det kommer att bli enklare framöver att köpa Influencer marketing då kanalen består av människor som är i konstant rörelse och påverkar också vilka som är deras följare. Företag måste också våga släppa kontrollen mer för att nyttja Influencers trovärdighet hela vägen, och där har många en lång väg kvar i omställningen för hur köpt media ska köpas.
 
En byrå med personer som har lång erfarenhet av att jobba med Influencers och som har en plattform där data samlas i realtid underlättar i alla fall arbetet. Miitt råd är att inledningsvis ta hjälp av en byrå som har tillgång till data och dessutom goda relationer med flera Influencers för att skapa bäst förutsättningar inför ett lyckat samarbete.
 
 
Villl du veta mer? Connecta gärna med mig på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/anna-rosencrantz-2b43543b/  eller maila om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med era utmaningar, ta fram kreativa koncept och matcha er med rätt Influencers anna.rosencrantz@beatly.com

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-